Czynniki obniżające efektywność gadżetu reklamowego

News

Czy gadżety reklamowe mogą być nie lubiane przez klientów i stanowić antyreklamę dla firmy? Okazuje się, że tak, choć marketingowcy musieliby się przy tym naprawdę nieźle postarać. Co więc może spowodować, że promowanie firmy za pomocą danego gadżetu reklamowego staje się niemożliwe?
Czynniki lista
Po pierwsze, gadżety reklamowe dość często zamawiane są „po najniższych kosztach”. Oznacza to, że jeśli przedsiębiorca otrzyma możliwość realizacji gadżetów reklamowych przez kilka hurtowni to wybierze tę, która zrobi mu to najtaniej. Niestety, najtaniej nie zawsze oznacza najlepiej. W przeważającej liczbie przypadków jest raczej odwrotnie. Rzadko kiedy, właściciele firm zadają sobie tyle trudu, żeby sprawdzić czy dana hurtownia ma pozytywne opinie. Załóżmy, że zamawiamy długopisy z logo naszej firmy. Niska cena najczęściej nie idzie w parze z jakością. Klienci otrzymujący taki długopis najczęściej na początku ucieszą się, że w torbie będą mieli zawsze coś do pisania. Co się jednak okaże, gdy chcąc podpisać ważny dokument wyjmą z torby wyłącznie wkład, a nawet okaże się, że na dnie torby rozlał się atrament?

Pierwsze słowo, jakie przyjdzie mu na myśl to „bubel”, a drugim okaże się nazwa firmy, od której otrzymał niefortunny prezent. Może się także okazać, że na długopisach takich szybko zetrze się logo z adresem firmy, a klienci dość szybko nie będą mieli ponownego kontaktu. Widać więc, że w obu przypadkach, próba oszczędności okazuje się prawdziwym fiaskiem, a w rzeczywistości wyrzucaniem pieniędzy w przysłowiowe „błoto”. Powinno się także pamiętać, że gadżety reklamowe nie będą służyły takim zadaniom, jak promowanie firmy, jeśli będą zalegały nam na magazynie. Może się wręcz okazać, że będą zajmowały cenną przestrzeń, która mogłaby zostać spożytkowana w inny sposób. Wyobraźmy sobie więc, że zamówiliśmy 1000 notesów i założyliśmy, że będziemy rozdawać je tylko klientom, którzy skorzystają u nas z konkretnej usługi.

Gdyby po kilku miesiącach okazało się, że gadżety te zalegają nam na półkach, zasadnym byłoby zastanowienie się, czy nie należy ich udostępnić szerzej. Gadżety z logo firmy tak czy siak stanowią pewnego rodzaju promocję wśród innych osób. Nie można jednak także przesadzić w drugą stronę, a więc rozdając gadżetów wszystkim, nawet takim osobom, które nie są zaliczane do potencjalnej grupy targetowej, nie są naszymi pracownikami, ani stałymi klientami, ponieważ zbyt wiele wydamy na promowanie firmy. Kluczem do sukcesu jest więc właściwa ocena sytuacji marketingowej i tego, czy dane gadżety nam nie zalegają.