Jak mierzyć efektywność działań marketingowych ?

News

Działania marketingowe są jednym z najtrudniejszych zadań, przed jakim stoi obecnie każde przedsiębiorstwo. Nie da się bowiem ukryć, że bez działań, jak promowanie marki, nie udałoby się sprzedać żadnych usług ani produktów. Pracownicy działów marketingowych spędzają wiele godzin na organizowaniu kampanii reklamowych, pozycjonowaniu produktu i rozpowszechnianiu marki. Pojawia się więc pytanie: w jaki sposób zmierzyć, czy takie działania przynoszą oczekiwane rezultaty, a przede wszystkim, czy są efektywne?
Mierzenie wyników
O efektywności powinny przesądzać przede wszystkim wyniki osiągane wewnątrz firmy, a więc: wykonywanie zadań zgodnie z harmonogramem, nie przekraczanie budżetu, brak problemów w komunikacji wewnątrz zespołu organizującego promowanie marki, a przede wszystkim pozytywne bodźce, jakie może zaobserwować potencjalny klient. Przed przeprowadzeniem jakichkolwiek działań, marketingowcy powinni usiąść i zastanowić się nad sensownym rozdzieleniem obowiązków i stworzeniem harmonogramu, który w skuteczny sposób pozwoli na ocenę, czy prace rzeczywiście posunęły się do przodu czy też stoją w miejscu. Można także wychwycić potencjalne „wąskie gardła”, a więc osoby, zasoby czy też miejsca, w których efektywność kampanii reklamowej jest najmniejsza. Może się bowiem okazać, że wystarczy wprowadzenie drobnych zmian, by poradzić sobie z dotychczasowymi problemami, przed jakimi stoimy przy organizacji podobnych przedsięwzięć.

Jeśli dany dział marketingowy jest w stanie stanąć przed zarządem bez najmniejszych problemów, to świadczy, że wszystkie aspekty wewnętrzne są spełnione. Przede wszystkim, promowanie marki powinno opierać się na budowaniu zaufania i zadowolenia klienta. Aby do tego dojść, pracownicy przedsiębiorstwa lub reprezentowani przez nie, powinni zastanowić się nad bezpośrednim wyjściem do klienta. Mogłoby to objawiać się poprzez wyjście z próbkami produktu do supermarketów przy pomocy profesjonalnych firm hostess.

Po przeprowadzeniu takich działań, po kilku tygodniach powinno się sprawdzić, czy liczba sprzedanych produktów na tym obszarze zmniejszyła się lub się zwiększyła. Gdyby okazało się, że wyszła na niezmienionym poziomie, oznaczałoby to, że działania marketingowe nie przynoszą rezultatów. Promowanie marki może być mierzone za pośrednictwem ankiet, wypełnianych przez klientów, stosujących produkty. Można wówczas sprawdzić, jak zmieniło się postrzeganie marki w oczach klientów. Zaufanie może być także poprawiane, dzięki regularnemu wprowadzaniu udogodnień dla stałych klientów – będą oni czul się wyróżnieni.